fnctId=thesis,fnctNo=287
다문화 청소년의 여가문화활동이 학교적응에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과를 중심으로
- 작성자
- 정문주
- 저자
- 김한솔;김규찬
- 발행사항
- 사회과학연구,34(1), 19-38
- 발행일
- 2023.1.
- 저널명
- 사회과학연구
- 국문초록
- 본 연구는 다문화 청소년의 여가?문화활동과 학교적응 간에 관계에서 자아존중감이 어떻게 매개하는지를 검증해보고자 한다. 이를 위해 다문화청소년패널(MAPS: Multicultural Adolescents Panel Study) 2차 웨이브 1차(2019) 자료로부터 외국인 어머니를 둔 다문화 청소년 1,634명을 분석 대상으로 선정하였으며, Process Macro for SPSS와 부트스트래핑(bootstrapping) 방식을 적용하여 매개효과를 검증하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 여가?문화활동을 많이 할수록 학교적응에 정(+)적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 여가?문화활동과 학교적응 간에 관계에서 자아존중감이 부분적으로 매개하는 것으로 검증되었다. 이러한 연구결과를 근거로 다문화 청소년의 여가?문화활동 활성화 및 자아존중감 향상을 위한 실천적?정책적 개입 방향을 제안하였다.
주요어: 다문화 청소년, 여가문화활동, 자아존중감, 학교적응, 매개효과
- 영문초록
- The purpose of this study was to examine the relationship between leisure/cultural activities and the adaptation to schools of multicultural youth and to determine the mediating effect of self-esteem. A sample of 1,634 cases of multicultural adolescents having migrant mothers was selected from the first dataset of the second wave of the MAPS (Multicultural Adolescents Panel Study) 2019. The mediating effect was verified using SPSS and bootstrapping methods. The analysis shows the following results: First, a higher level of leisure/cultural activities had a significant positive (+) effect on adaptation to schools. Second, it was verified that self-esteem partially mediates the relationship between leisure/cultural activities and adaptation to schools. Drawing on these results, some policy recommendations were presented to improve the self-esteem of multicultural youth and their adaptation to schools through strengthening leisure and cultural activities in and beyond school.
Keywords: Multicultural Youth, Leisure and Cultural Activities, School Adjustment, Self-esteem, Meditating Effect
- 일반텍스트
- 1. 저자구분
- 주저자: 김한솔
- 교신저자: 김규찬
2. 학술지 ISSN: 2713-9891
- 첨부파일